Selamat Datang ke Laman Blog Alumni SmaszaL...Terima kasih kerana mengunjungi blog ini...

Ahad, 25 Oktober 2009

NAIK SALAH, TURUN PUN SALAH

Pada zaman dulu di negara Arab, ramai orang menunggang kaldai sebagai kenderaan. Seorang bapa membawa anaknya ke satu tempat dengan membawa seekor kaldai. Kedua-dua mereka menaiki kaldai itu dan lalu di sebuah pekan. Keadaan ini menarik perhatian orangramai. Ada di antara mereka berkata "Ini kes aniaya. Kaldai tu dah le kecil. Dua-dua orang pulak naik. Kan tu menyeksa binatang.. Tak ada peri kemanusiaan langsung".
Si-bapa mendengar komen mereka. Lalu si bapa turun dan membiarkan anaknya sendirian di atas kaldai. Si-bapa meneruskan perjalanan sambil berjalan kaki. Mereka pun melalui sekumpulan orangramai. Sekali lagi ada yang komen, "Kurang ajar punya anak. Dia sedap-sedap naik kaldai. Bapanya dibiarkan berjalan kaki."
Si-anak mendengar komen mereka, lalu dia turun dan menyuruh bapanya pula menunggang kaldai. Si-anak berjalan kaki mengiringi bapanya di atas kaldai. Mereka pun melalui sekumpulan orang. Sekali lagi mereka mendengar rungutan "Bapa tak ada otak, dia sedap naik kaldai, anaknya dibiarkan berpeluh berjalan."
Mendengar komen itu, si-bapa pun turun dan berjalan bersama-sama anak. Kaldai itu dibiarkan berjalan sendirian. Mereka pun melalui sekumpulan orang. Masih ada yang komen "Apalah bodohnya orang tua ni. Ada kaldai tapi tak mau naik. Kalau macam ni, lebih baik tak payah bawa kaldai!"
Mendengar kata-kata ini, si-bapa pun memberitahu anaknya. "Beginilah keadaan masyarakat. Mereka hanya pandai komen. Pandai melihat kesalahan orang. Ada saja yang tak betul. Kalau kita ikut saja kata-kata mereka rosak kita. Kita tidak boleh terima pandangan mereka secara melulu. Kita kena fikirkan kesemuanya dan kita buat apa yang baik pada kita. Jangan pedulikan komen mereka.."

MORAL & IKTIBAR
* Kebanyakan orang memang suka mencari kesalahan orang
* Pendapat dan komen mereka tidak boleh diikut melulu kecuali memang ada asas dan kebenaran.
* Pertimbangan mesti berdasarkan keadaan dan senario yang kita hadapi.
* Yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan

Read more...

Khamis, 20 Ogos 2009

ramadhan

Bulan Ramadhan bulan berganda. Setiap apa saja yang dilakukan akan mendapat balasan berganda. Malahan nafsu kita juga turut berganda walaupun pada bulan ini syaitan dirantai oleh Allah. Ini adalah kerana nafsu telah bertapak di hati dan bermaharajalela.

Saudara-saudari,

Apabila kita membuat kesilapan kita sering menyalahkan syaitan dan iblis yang menggoda kita. Tetapi mengapakah kesilapan yang sama turut berlaku dalam bulan Ramadhan? Adakah rantai-rantai yang membelit kaki-kaki syaitan itu terlalu panjang hingga dapat memberi 'petunjuk' kepada kita?

Sabda Rasulullah saw.:

"Apabila datang bulan Ramadhan, dibukakan pintu langit dan ditutup pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan."

Semoga dengan keberkatan Ramadhan ini kita akan dapat menggilap kembali hati kita yang pudar dan melumpuhkan nafsu-nafsu hitam yang bertahta di hati kita selama ini. Oleh itu, inilah masa yang perlu digunakan sebaik mungkin untuk mendidik kembali nafsu kita yang selama ini dikongkong oleh syaitan. Berpuasa bukanlah sekadar berlapar semata-mata. Tetapi puasa adalah berlapar di samping mendidik nafsu dan peribadi manusia. Ini adalah jihad yang maha besar yang perlu dihadapi oleh setiap umat Islam.

Nabi Muhammad saw pernah bersabda:

"Berjihadlah kamu dengan lapar dan dahaga kerana pahalanya seperti pahala mujahid di jalan Allah (fi sabilillah) dan sesungguhnya tiada amalan yang lebih diperkenankan oleh Allah selain menahan lapar dan dahaga"

Saudara-saudari,

Bulan Ramadhan ini adalah anugerah Allah sebagai lambang kasih sayang kepada hamba-hamba Nya. Allah tidak mensia-siakan keletihan umatnya yang berpuasa hinggakan tidur di waktu siang juga diberikan pahala. Begitu besarnya kasih sayang Allah pada kita. Oleh itu marilah bersama-sama kita menilai diri kita. Semoga tahun ini amalan kita akan semakin bertambah dan sempurna perlaksanaannya. Insya Allah. Janganlah kita termasuk dalam golongan yang menganiayai diri

sendiri.

Sabda Rasulullah saw:

"Barangsiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan nescaya diampunkan segala dosa-dosanya yang lalu."

Wasalam

p/s: http://www.sabah.org.my/solat/artikel/puasa/mukadimmah.htm

Read more...

Ahad, 12 Julai 2009

tv1 online





Sape nk tgk tv online leh click kt tv online 2..kalu ade y xleh 2 maaf lh..

Read more...

Khamis, 11 Jun 2009

beg parachute kecemasan

Dalam satu kejadian yg agak susah nak diterima
akal, iaitu sebuah kapal
terbang telah mengalami kerosakan enjin dan
sedang menjunam hendak
terhempas, terdapat 5 org penumpang di dalamnya
tetapi beg parachute
kecemasan hanya ada 4.



Berkata laa penumpang pertama, "Aku Hafiz
Hashim. Malaysia perlukan aku.
Kalau aku tadak, mcmmana nanti Malaysia nak
menang All England lagi?".
Lalu dia mengambil beg pertama dan terus terjun.

Penumpang kedua pulak berkata, "Aku Hillary
Clinton, bekas wanita
pertama US. Aku seorang yg paling bercita2 tinggi
dan aku juga senator New York.
Aku juga berpotensi nak jadi seorang President".
Dia pula mengambil satu
beg dan terus terjun.

Penumpang ketiga menyampuk, "Ahh... aku
President US! George W. Bush.
Aku ada tanggungjawab yg berat untuk menjaga
sebuah negara yg kuat. Tambahan pula, akulah
President yg terpandai dlm sejarah US. Org
Amerika mana yg hendak melihat aku mati?". Dia
terus menyentap satu beg dan terus
terjun.

Penumpang keempat, Osama Bin Laden berkata
kepada penumpang kelima,
seorang budak berumur 10 tahun, "Saya seorang
Muslim dan saya berserah
kpd Allah utk menentukan hidup dan mati saya.
Adik ambillah beg parachute yg
terakhir tu".

Budak 10 tahun itu menjawap, "Jgn bimbang. Ada
satu lagi beg parachute
utk pakcik. President terpandai dalam sejarah US
tu terambil beg sekolah
saya".

Read more...

Ahad, 17 Mei 2009

Buat GUru2 SMASzA lADanG..jasamu tetap dikenang

Sajak ini ditujukan kepada guru-guru sma sultan zainal abidin ladang..

BERBURU ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

alah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah agama ladang
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat “cikgu” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG
1979

Read more...

Sabtu, 25 April 2009

Hukum Orang Kafir Baca Quran

Orang bukan Islam kalau sebut ayat Quran untuk menghujahkan satu perkara, kalau istidlalnya betul, maka apa salahnya kita terima.

( Nga Kor Ming Baca Al Quran )



Dan adakah di sana ada larangan orang bukan Islam menuturkan ayat Quran?



Dalam Sahih Bukhari, diriwayatkan satu kisah seorang Yahudi berkata kepada Umar, “Wahai Amir al-Mukminin.. terdapat satu ayat dalam kitab kamu (Al-Quran) jika diturunkan kepada kami, golongan Yahudi, nescaya kami akan jadikan sebagai satu perayaan”.



Umar bertanya Yahudi itu, “Ayat apakah ia?”.


Lalu Yahudi itu membacakan:


اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الإسلام دينا

Lihat Sahih Bukhari (no: 45).


Bererti, orang bukan Islam tidak dilarang menuturkan ayat Quran.


Adapun, jika istidlalnya menyeleweng daripada maksud Al-Quran, memang ia mesti diingkari. Yang ini bukan setakat orang bukan Islam. Orang Islam sendiri pun, kalau menuturkan ayat Quran dalam konteks yang salah, ia mesti dicegah.


Wallahu A’lam.

Read more...

Jumaat, 27 Februari 2009

Sajak Istimewa dari Ust. Akhil Hayy

Di dalam hidup manusia, yang penting ialah BERKAT.
Bila hidup kita berkat, diri ini akan selamat.
Apabila diri selamat, rumahtangga jadi sepakat.
Apabila rumahtangga jadi sepakat, masyarakat jadi muafakat.
Apabila masyarakat jadi muafakat, negara kita menjadi kuat.
Apabila negara menjadi kuat, negara luar jadi hormat.
Apabila negara luar jadi hormat, permusuhan pun tersekat.
Apabila permusuhan tersekat, pembangunan pun meningkat.
Apabila pembangunan pun meningkat, kemajuan menjadi pesat.

TETAPI AWAS, apabila pembangunan meningkat,
kemajuan menjadi pesat, kita lihat bangunan naik bertingkat-tingkat.
Ditengah-tengah itu, tempat maksiat tumbuh macam kulat.
Apabila tempat-tempat maksiat tumbuh macam kulat,
KETIKA ITU manusia mula mengubah tabiat.
Apabila manusia telah mengubah tabiat, ada yang jadi lalat ada yang jadi ulat.
Apabila manusia dah jadi ulat, sembahyang makin hari makin liat.
Apabila sembahyang jadi liat, orang baik ada yang bertukar jadi jahat.
Apabila orang baik bertukar jahat, orang miskin pula nak kaya cepat.
Apabila orang miskin nak kaya cepat, orang tua pula nak mati lambat.
Apabila orang tua nak mati lambat, tak dapat minum madu telan saja lah minyak gamat.

Yang lelaki, budak budak muda pakai seluar ketat.
Semua nak tunjuk kuat.
Bila berjudi, percaya unsur kurafat.
Tapi hidup pula yang melarat.
Tali kasut dah tak berikat.
Rambut pun jarang sikat.
Yang perempuan, pakai mini sekerat.
Suka pakai baju ketat.
Suka sangat menunjukkan pusat.
Hingga tak pedulikan lagi batasan aurat.
Pakai pulak yang singkat-singkat.
Kadang-kadang ternampak benda 'bulat'.
Bila jadi macam ini, siapa lihat pasti tercegat.
Silap gaya jadi gawat,
bohsia bohjan lagi hebat.

Duduk jauh berkirim surat.
Bila berjumpa, tangan berjabat.
Kemudian pakat lawan peluk siapa erat.
Masa tu, nafas naik sampai tersekat-sekat.
Usah peduli agama dan adat.
Usah takut Allah dan malaikat.
Yang penting apa kita nak buat?
Kita 'bukti' lah kita buat.
Akhirnya perut kempis dah jadi bulat.

Apabila perut kempis dah jadi bulat,
maka lahirlah pula anak-anak yang tak cukup sifat.
Bila anak-anak tak cukup sifat,
jam tu kita tengok bayi dibuang di merata tempat.
MAKNANYA KETIKA ITU, IBLIS MULA MELOMPAT.
Dia kata apa?
Habis manusia dah masuk jerat.
Habis manusia telah tersesat.
Inilah dia fenomena masyarakat.

Oleh itu wahai saudaraku dan para sahabat,
Marilah kita pakat mengingat,
Bahawa dunia hari ini makin singkat,
Esok atau lusa mungkin kiamat,
Sampai masa kita semua akan berangkat!
Berangkat menuju ke negeri akhirat.
Di sana kita akan ditanya apa yang kita buat.
Masa tu, sindri mahu ingat.
Umur mu banyak mana mu buat ibadat...?
Zaman muda mu, apa yang telah mu buat...?
Harta benda anta, dari mana anta dapat...?
Ilmu anta, adakah anta manafaat...?
Semoga ianya dapat mengingatkan kita supaya segera meninggalkan maksiat
dan memperbanyakkan ibadat.

(Petikan ucapan Ustaz Hj. Akil Hayy Rawa)

Read more...

Khamis, 19 Februari 2009

Al-Quran Pembela

Abu Umamah r.a. berkata : "Rasulullah S.A.W telah menganjurkan supaya kami semua mempelajari Al-Qur'an, setelah itu Rasulullah S.A.W memberitahu tentang kelebihan Al-Qur'an."



Telah bersabda Rasulullah S.A.W : Belajarlah kamu akan Al-Qur'an, di akhirat nanti dia akan datang kepada ahli-ahlinya, yang mana di kala itu orang sangat memerlukannya."



Ia akan datang dalam bentuk seindah-indahnya dan ia bertanya, " Kenalkah kamu kepadaku?" Maka orang yang pernah membaca akan menjawab : "Siapakah kamu?"



Maka berkata Al-Qur'an : "Akulah yang kamu cintai dan kamu sanjung, dan juga telah bangun malam untukku dan kamu juga pernah membacaku di waktu siang hari."



Kemudian berkata orang yang pernah membaca Al-Qur'an itu : "Adakah kamu Al-Qur'an?" Lalu Al-Qur'an mengakui dan menuntun orang yang pernah membaca mengadap Allah S.W.T. Lalu orang itu diberi kerajaan di tangan kanan dan kekal di tangan kirinya, kemudian dia meletakkan mahkota di atas kepalanya.



Pada kedua ayah dan ibunya pula yang muslim diberi perhiasan yang tidak dapat ditukar dengan dunia walau berlipat ganda, sehingga keduanya bertanya : "Dari manakah kami memperolehi ini semua, pada hal amal kami tidak sampai ini?"



Lalu dijawab : "Kamu diberi ini semua kerana anak kamu telah mempelajari Al-Qur'an."


Read more...

Selasa, 10 Februari 2009

Kemanisan Sebuah Perjuangan

Sinar mentari terus menyinari
rembulan purnama menghiasi malam hari
setia beredar mengikut paksi tersendiri
pada acuan yang termaktub oleh ilahi
tiada pernah untuk terhenti
tetap berlalu menanti saat yang dijanji..

Kiasan sebuah perjuangan
keabadiannya tiada akhir kesudahan
selamanya meniti meredah zaman
biarpun duri dugaan kehidupan menghalang
panah ujian kadang menikam
destinasi sinar cahaya islam
menyelubungi alam membiasi insan..

Perjuangan ini
usah dikenal erti kekalahan
kekecewaan jua kelemahan
biarpun tersungkur jiwa kerapuhan iman
dipertengahan perjuangan..

Namun
diri tetap meneruskan
walau menggalas perit pengorbanan
kerana di sana menanti suatu kemanisan
dambaan bahagia ketengangan
dalam syurga yang dijanjikan..

Padamu tuhan
kulontarkan harapan
abadikan daku dalam perjuangan
buat sepanjang perjalanan..

Read more...

Khamis, 5 Februari 2009

Peingatan Untuk Kita

Read more...

Jumaat, 30 Januari 2009

Mau`izah

Adab adalah sebaik-baik warisan, sedangkan malu adalah adalah sebaik-baik teman.
Kesejahteraan yang menyelamatkan ada sepuluh, sembilan diantaranya diam, kecuali untuk berzikir
kepada Allah s.w.t dan satu lagi ialah meninggalkan bergaul dengan orang-orang yang bodoh.

Tidak ada paling mulia selain daripada Islam. Tidak ada kemuliaan lebih daripada takwa. Tidak ada pemikiran yang lebih terjamin daripada warak. Tidak ada penyelamat yang paling ampuh selain dari taubat. Tidak ada pakaian yang paling cantik selain keselamatan. Rakus adalah punca kepenatan dan
penyebab kesukaran. Berfikir sebelum bertindak, akan terselamat dari penyesalan.

Sejahat-jahat bekalan akhirat adalah memusuhi hamba Allah s.w.t. Beruntunglah orang yang berilmu dan amalannya ikhlas kerana Allah s.w.t. Dalam suasana suka dan duka, pada waktu mengerjakan suruhanNya atau meninggalkannya, bercakap atau diam, perkataan dan perbuatannya semuanya
ikhlas kerana Allah s.w.t.

Read more...

Khamis, 29 Januari 2009

Bangkitlah Wahai Muda-mudiku


Wahai pemuda pemudi Islam,
Bangkitlah dari tidurmu,
Sedarlah dari mimpi yang menghanyutkan,
Bersiaplah kerana ada cabaran hebat akan mendatang.

Ketahuilah,
Dunia sekarang mengharapkanmu,
Islam meletakkan padamu satu amanah,
Ketika saat umat dalam kelemahan,
Justeru itu bangunlah,
Wahai pemuda pemudi Islam.


Carilah identiti dirimu yang sebenar,
Sebagai remaja Islam,
Berbanggalah kerana engkau seorang muslim,
Miskipun sering diserang pemikiran Barat dan Yahudi,
Namun beristiqamahlah,
Teguhkanlah pendirianmu,
Janganlah langkahmu berundur walaupun setapak.

Wahai pemuda Islam,
Berjuanglah,
Sebagai pemuda gagah berani,
Tetap utuh disaf pertama dimedan perjuangan,
Rela dirinya dikorbankan demi jihad fisabilillah.

Wahai srikandi Islam,
Ketahuilah,
Dirimu umpama peniup semangat,
Dalam sebuah perjuangan,
Miskipun dalam kelembutan,
Engkau mampu memberi fikiran yang tajam.

Kerana itu,
dirimu amat bernilai disisi Islam.

Read more...

Rabu, 28 Januari 2009

Dimana suatu kebahagiaan

Sebenarnya musnah suatu kebahagiaan jiwa yang kita ingin kecapi bukan berpunca sepenuhnya daripada kemiskinan,musibah dan kesibukan tetapi ianya disebabkan jiwa kita berlumuran dengan mazmumah.

Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia :

1) Pemarah - paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia.
Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak terang.

2) Pendendam - tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada.
Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara
yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami
itu Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3) Hasad dengki - amalnya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia
memiliki sifat ketuhanan.

4) Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta,kesenangan
pangkat dll. dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit.

**Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi
pemurah tetapi allah benci orang yang abid tetapi bakhil.Walaupun fasiq, pemurahnya
itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri
melalui makhluk.

5) Tamak - orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan
puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut.

Read more...

Isnin, 26 Januari 2009

Fatwa Yusof Al Qardawi

Wahai manusia, tidakkah anda berfikir?
Tidakkah anda memiliki perasaan lagi?
Tidakkah anda merasakan kepahitan negara-negara Arab dan Islam dalam hal ini?

Darah yang paling murah adalah darah kita! Kita telah menjadi bahan percubaan bagi senjata-senjata dan peluru-peluru serta teknologi mereka. Persenjataan perang ini dibiayai oleh kita, dalam gaya hidup konsumerisme yang mereka paksakan ke atas kita.

Apakah akan jadi kepada kita? Kita memiliki mata yang tidak dapat kita gunakan untuk melihat. Kita memiliki telinga, tetapi kita tidak gunakan untuk mendengar. Kita memiliki hati, tetapi tidak lagi dapat merasai.

Kembali dan siapkan persenjataan kita. Kembalikanlah dan bangunkanlah ekonomi kita agar kita dapat menghancurkan mereka. Allahu Akbar!!"

Read more...

kenangan yang tercipta

semalam..

telah kita tempuhi
bersama
pahit manis liku kehidupan
dalam akrab persahabatan
hari ini..
menjadi sejarah kenangan
mengukir tawa senyuman sendirian

kala sepi menjadi teman..
esok..
tiada kutahu
entah tidak pertemuan ini
setia dalam memori

atau berakhir disini
namun..
yang pasti bagiku

kenangan semalam
kulayari hari ini
esok selamanya ku semai dilubuk hati

Read more...

mencari ukhwah yang sepi


salam buat sahabat semua,blog ni kami harap dapat kumpul seberapa ramai bekas budak ladang...pastu jugak budak asrama..harap sahabat daftar le..nanti senang kita nak buat liqa`..terima kasih

Read more...

Ahad, 25 Januari 2009

Mathurat -benteng yang tercicir

Kita sering diburu resah jua gelisah dalam kehidupan dek kerana tekanan persekitaran yang dilalui,hinggakan kita melangkah dalam arahan nafsu yang bermukim dihati.Namun keadaan juga dipersalahkan.

Akan tetapi mengapa kita tidak melihat pada keresahan yang bertamu sebagai kealpaan kita terhadap hak jiwa yang patut kita penuhi sedangkan pada hak itu terletaknya kekuatan,kenyakinan dan pertahanan diri dari pancaran ujian seharian.

Jangan biarkan lirik mathurat pudar diingatan,suburkannya diwaktu mentari kian kelihatan dan dikala senja mahu berlabuh.Moga dengan nyanyian zikirnya mampu menyemai benteng kekuatan dalam hati kita insyaallah.

Nabi pernah bersabda:

" sesiapa yang membaca auzubillah hi minas sami`u alim mi mina syaitanirajim,maka dilindungi daripada syaitan hingga petang"-Riwayat dari Anas r.a

"sesiapa yang membaca pada pagi dan petang hasbiallah..(7x)nescaya Allah mengurus segala kerusingannya tentang urusan dunia jua akhirat"-Riwayat Abu Darda`

"sesiapa yang membaca qulid ullah...(isra` 110-111)maka hatinya tak mati pada siang dan malamnya"-Riwayat Abu Musa Asyaari


Sebenarnya inilah benteng kekuatan kita yang sering kita terlepas pandang.Sama-samalah kita muhasabah diri.

Read more...

Hamas: Israel undur kerana serangan pejuang dan semangat juang rakyat.

Khamis, 22/01/2009 - Gerakan Pejuang Islam Hamas menegaskan komitmennya dengan pilihan perlawanan sebagai landasan sebarang dialog Palestin. Hamas menegaskan bahawa projek mereka adalah pembebasan seluruh Palestin dan bukan hanya Gaza. Hamas melihat apa yang terjadi di Semenanjung Gaza sehingga perang berakhir adalah kemenangan pejuangan menuju jalan pengusiran penjajah dari seluruh tanah Palestin.
Pemimpin Hamas, Ismail Ridwan mengatakan, “Penjajah belum merealisasikan tujuan serangan yang pernah diumumkan sebelumnya. Mereka berundur akibat gempuran perlawanan dan semangat juang rakyat Palestin, bukan kerana tekanan antarabangsa atau resolusi PBB.” Beliau menegaskan bahawa penjajah Israel mengunakan cara pembohongan dan tipudaya terhadap dunia antarabangsa dan media untuk menyembunyikan kerugiannya.
Beliau mengatakan bahawa kemenangan Gaza tidak lain adalah jalan menuju al Quds dan Haifa dan Yafa, menuju Nagev dan Tebing Barat. Gaza bukan satu-satunya projek Hamas. Projek Hamas adalah Gaza dan seluruh Palestin. Hamas akan terus bertempur sehinggah penjajah berundur dan meninggalkan Palestin.

Read more...

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP